March 30, 2010

MASAK TIME..

Telur dadar yg aku buat ni memang special resepinya..memang takde dibuatnya oleh org lain aku punya ramuan tau..hurmmmmmm

ikan selar kuning....hurmmmm bestnya..

ini di antara bahan2 utk buat ikan singgang....1st time aku buat ..hehhehhehe..sebelum nak buat tu aku call mak aku dulu la.hhehehheee

nak mulakan masakan utk hari ni.....nak buat ikan selar kuning masak singgang..

Aku masukkan sedikit budu dalam masakan aku kali ni.

Hurmmmmmm bestnya telur dadar yg aku buat...memang HB aku menjilat jarilah setiap kali makan telur dadar yg aku buat..hehhehheee....HB aku siap tanya aku hari ni..ni je ke lauk yg u masak...hehhehhhe...aku jawab..ah a yelah ni jelah lauk kita hari ni..lauk budget namanya..hahhahahhahha...dan alhamdulillah bersyukur sangat coz aku dapat HB yg tak cerewet dalam bab2 makan ni..













Aku tak kemana-mana pun..hanya dok kat umah je.Dik Ya nampaknya memang tak pernah nak bersungut kat aku nak keluar ke apa ke.dan bila aku dah sampai kat umah KL ni..mcm biasala tugas aku.sampai je semalam aku takdelah nak kemas2 pun..hari ni kebetulan HB aku pun tak kerja..so kami banyak habiskan masa bersama kat rumah je.kalau HB aku ada kat rumah tugas memasak aku serahkan kat dia lah, hehhehhehe..ringanlah sikit tugas aku nampaknya.walaupun ringan tapi penat hanya Tuhan je yg tahu.lepas je layan citer tamil kat TV2 ..best jugak citer tamil nih..tak pernah2 aku tgk citer tamil ..tapi hari ni aku layan sampai habis.jam 4 petang aku baru mula kemas rumah dan siap semua skali dalam jam 10 malam.mana taknya aku mendobi satu rumahlah.semuanya aku cuci.memang dah tugas aku..aku ada kat rumah ni..rumah nampak berkilat ..harum dan bersih je..ni aku balik KB tak tahulah mcm mana plak rupanya .


hari ni aku terfikir la plak..apa la yg aku nak masak utk makan malam nanti.hurmmm nak masak apa ye....hurmmmmm nak masak ikan selar kuning singgang lah dengan telur masin..tapi bila aku check kat dapur tadi telur masin dah habis rupanya.yg ada cuma telur itik yg biasa je..kalau buat gulai telur itik pun best jugak nih.tapi dah buat ikan singgang so layan jelah lauk yg ada...


jom makan...

8 Comments:

lily lotus said...

bestnya. hubby akak pandai masak ekk..

DatinDiaries said...

Lily: ah a dia memang pandai..rajin dan suka masak.tu pasal la badan akak lepas khawin je dgn dia terus berkembang dgn pesat.huhuhu

wan said...

sis..nak tahu cara n resepi masak singgang,stail saya msk x sesedap org kelantan masaklah sis..dah segan nak tanye mertua..asyik x jd aje..

DatinDiaries said...

wan: hehehhe..blh ada..ni nak kena minta upah ke atau nak bagi pree je nih..hhehheh.

bahan2:-
1) ikan tongkol atau Selar kuning
2) asam keping
3) budu
4) lada burung
5) bawang putih / merah
6) lengkuas
7) nisan ( bukan batu nisan ye ..hehhe )

cara membuatnya:-
masukkan segala ikan yg ada dan air kedalam periuk....pastu campurkan kesemua bahan2 tadi dan masukkan juga garam...dan sedikit pak aji dan garam.

angkat....hidang dan makan..hehhe simple je..SELAMAT MENCUBA DGN JAYANYA ye..

b.O.n.d.a said...

sis, kalau saya but singgang, ikan saya masukkan sekOr dua jek..yang lain2 saya lawan ngan gOreng..perghhhhh...
=)

DatinDiaries said...

bonda: fuh....kalau goreng ikan selar kuning tuh sedap jugok...

Cik Wanie said...

alahai akk,
fav wanie tue ikang singgang,
tambah ada budu,
walawei,
sedap tue,
huk huk huk...

rindu nak mkn masakkan org ganu,
huk huk huk

DatinDiaries said...

Cik Wanie: hehhehhe..tu nampaknya nak kena cari org ganu la plak..hehee