September 9, 2009

KEHIDUPAN......

Tiba2 je malam ni aku nak menulis dgn panjang lebar dalam diaries kesayangan aku kali ini..ntahla tiba2 je.....mungkin di sebabkan aku tak mengantok.....suasana yg cukup2 sunyi dan anak2 pun dah tidur...di mana jiwa aku betul2 tenang sekarang....

sekarang dah 2.06 pagi...mata belum mengantok walaupun kepala aku dah pusing....tapi aku pun tak tahu kenapa aku lawan rasa mengantok aku....apa yg ingin aku kongsikan bersama adalah sedikit luahan hati aku....kadang2 tu aku terfikir dalam diri aku , apa yg aku cari dalam hidup aku?? apa yg aku nak dalam hidup aku ??? belum cukup kah lagi dgn apa yg aku ada ?? tak bahagiakah aku sekarang ni ?? dan mcm2 lagi persoalan yg timbul dan bermain dalam fikiran aku yg membuatkan jiwa aku kacau...sesungguhnya bagi aku setiap masalah ada penyelesaiannya..cuma kita memerlukan kekuatan utk menghadapi segala apa yg datang..


dulu aku bahagia bersama dgn anak2...kemana saje aku pergi..anak2 senantiasa bersama aku...tak pernah aku lupakan anak2 dan tinggalkan anak..malah aku selalu bawak anak2 pegi holiday bersama mak aku.aku cukup2 bahagia dan satu masalah pun takde dalam hidup aku ketika itu...cuma yg aku fikir hanya nak cari duit dan simpan duit serta sedikit harta utk anak2...kini segala apa yg aku miliki akan aku wasiatkan kepada anak2 ...rumah.....tanah...duit dan segalanya adalah utk anak2..kerana aku tak sanggup anak2 aku susah suatu hari nanti setelah aku tiada....walaupun papa kandungnya ada menyediakan sedikit bahagian utk mereka semua.....dan terima kasih aku ucapkan kerana dia juga tak melupakan anak2 aku....mungkin dah di takdirkan jodoh kami tak panjang.....aku pasrah dan terima semua tu sebagai satu ujian dan dugaan dalam hidup aku.....anggap saja semua itu adalah suratan hidup yg mesti aku lalui dgn tabah....walaupun perit utk aku menelannya tapi aku kena kuat utk hadapi semuanya demi masa depan anak2 aku...setiap apa yg berlaku aku tahu ianya satu hikmah ....


setelah aku hidup sendirian beberapa lama bersama dgn anak2.....aku berjumpa dgn seorang lelaki yg berjaya memikat hati aku...walaupun pada mulanya dugaan yg aku lalui terlalu kuat..tapi aku dah lali dgn semua itu...dan bagi aku semua itu adalah masalah di bawah tapak kaki aku saje....aku bukan nak berlagak..cuma apa yg boleh aku luahkan...masalah yg aku alami dulu lebih hebat lagi...sebab tu lah dgn masalah yg ada selepas aku mengenali dia ( suami aku sekarang ) aku boleh tersenyum..kerana bagi aku semuanya tu belum cukup matang dan belum cukup kuat utk mencabar kesabaran aku.dan ALLAH telah kurniakan aku sesuatu yg terlalu berharga dalam hidup aku iaitu sebuah KESABARAN....walaupun kadang2 tu kesabaran aku tersasar...tapi biasala manusia biasa la katakan.

sebenarnya hidup ini sungguh indah dan terlalu indah..kerana kita hidup hanya sekali dan akan mati dan akan bangkit semula suatu hari nanti dalam suasana yg berlainan.kadang2 tu banyak benda yg aku fikirkan..sehinggakan membuatkan jiwa aku tak tenang...aku hanya memikirkan sampai bilakah hidup aku nak jadi seperti ini??? nak kata tak bersuami aku ada suami.....tapi ntahla.....sorang di KL dan sorang di KB....agaknya bilakah ada kesudahan dengan semua ini...di antara kami memang takde masalah..cuma masalah yg ada ialah masalah2 yg bodoh je....tak perlu nak di fikirkan sebenarnya kerana aku dah ada family aku..tak perlu nak fikir lebih2...cuma yg bermain di fikiran aku ialah..bila masanya kami nak betul2 bersama....hidup bersama 24jam...dan selalu bersama..bolehkah dia buat semua tu utk aku....dan berkongsi dgn aku dalam segala hal...tak perlu aku huraikan semuanya di sini..hanya dia dan aku sahaja yg tahu....cuma apa yg aku ingin luahan supaya hati aku tenang malam ni adalah sampai bila semua ini akan berakhir??????


kini aku betul2 bahagia bersama dgn anak2...mak...adik beradik dan tambah sorang lagi iaitu HB aku....aku juga tahu dan sedar..dia banyak berkorban utk aku..semata-mata ingin buktikan yg dia betul2 sayang dan cintakan aku..jgn risau..sesungguhnya aku nampak semua itu...cuma apa yg penting dan perlu ada ialah persefahaman....tolong-menolong...dan yg penting TANGGUNGJAWAB sebagai suami selaku ketua keluarga itu penting utk kebahagiaan bersama....dan terima kasih kepada yg maha esa kerana mengurniakan aku seorang suami yg betul2 menyanyangi aku sepenuh hatinya...dan di kelilingi anak2 yg comel.....dan sekarang belum ada rezeki lagi utk aku dapat baby baru bersama HB baru...hhhehhehee...


ini adalah luahan hati ku utk malam ini...selamat malam semua....

10 Comments:

bOnda said...

itulah KEHIDUPAN =)
bOnda dOakan semuanya dipermudahkan dan berjalan dgn lancar =)

Alicia said...

sedih lak baca n3 u kali ni...kuatkan semangat okay...!

ina said...

Selalunye pengalaman banyak mengajar kite erti dewasa. Dalam kehidupan , kesabaran amat penting . kita tak boleh ubah seseorang mengikut acuan kite. Oleh itu terimalah sidia seadanye, selagi dia jujur, setia dan ikhlas .

DatinDiaries said...

Bonda : terima kasih di atas doa Bonda tu ye..semoga apa yg di harapkan di permudahkan olehnya..


Alicia: kalau yg baca sedih..yg tukang tulis lagi sedih..hehhhee..takde apa..semua itu hanyalah luahan hati yg terbuku...kalau nak tulis lagi..boleh buat novel..hhehhee


Ina : hurmmmm betul kata ina...apa2 pun KESABARAN itu teramatlah penting dalam hidup kita selagi kita bergelar manusia ..semoga 'si dia' terus menyintai dan menyanyangi saya sampai akhir hayat hendaknya...

smiley said...

hi kak datindiaries..salam ziarah..
so akk gune maxis bband...btul bgs ke line die? sbb member pnh pakai b4 nih...tp die kate lambat kalahkan siput...

DatinDiaries said...

Smiley : hi...terima kasih coz terjah diaries akak..
baru semalam je guna..setakat ni masih ok lagi...laju mcm ERL hehhe...tgk tempat2 jgk kot...

30 JALAN F3 (Zaidi Zainal) said...

Salam ziarah jua dari saya maaf datin i dah letak address kedai dah kat blog tu...terima lasih atas lawatan ke blog saya

DatinDiaries said...

Zaidi: terima kasih coz terjah blog saya kembali..hehhee..

apa pun selamat datang ke Datin Diaries2

yaTy ♥ said...

salam kak..
pengalaman mengajar kita erti kehidupan kan..
hope akak bahagia ngan fmly akak..
hope 1 day nnti akak n husband dpt tinggal di bawah 1 bumbung.. x perlu lagik sorang kat KL sorang kat KB..
sabar yer.. saat yg akak tgu tue akan tiba jugak.. :)

DatinDiaries said...

Yaty : hi ...terima kasih ye coz jenguk diaries akak.....hurmmmm.....harapnyalah agar semua ni akan berakhir...hurmmm...sayang nak tinggal KB..huhuhuh