June 19, 2009

HAPPY FATHER'S DAY........

Kad ini di hasilkan oleh Dik Ya........

Happy Father's Day utk Papa NZ....dan Papa Shamil......Dik Ya sayang papa....muahhhh











Hurmmmmm..kalau tak silap aku 20 june ni Hari Bapa kan....



kepada semua bapa2...ayah...baba..papa....daddy kat luar sana tu..selamat menyambut hari bapa.....dan tak lupa jugak kepada HB aku....selamat menyambut hari bapa.....dan arwah ayah aku juga....selamat hari bapa utk beliau dan Al - Fatihah utk arwah ayah aku.......


bila sebut je bab bapa...atau ayah ni....memang teringat zaman aku muda2 dulu....dan kenangan itu masih segar dalam ingatan aku sehingga hari ini.....aku lebih rapat dgn ibu aku kalau nak di bandingkan dgn ayah aku.....kalau dalam erti kata....kalau aku di beri pilihan..siapa yg aku paling sayang..jawapannya sudah tentu MAK aku....dan aku memang lebih rapat dgn mak aku....kenangan lama kembali mekar dan masih segar dalam ingatan aku.....aku ingat dulu..aku selalu di pukul dan di marahi oleh ayah aku( kalau ada buat salah la )......ayah aku tak pernah menyebelahi aku walau dalam apa hal sekalipun......ada saje silap dan salah aku...seolah2 aku rasakan yang aku ni anak tiri.....dan aku terfikir jugak.....kenapa ayah aku tak sayangkan aku.......selalu tinggikan suara pada aku...dan marahkan aku...cakap dgn aku pun boleh kira dgn jari...betapa garang dan tegas nya ayah aku...


tapi bila aku dan matang dan dah ada anak sekarang ni..barulah aku tahu..kenapa dia buat kat aku dulu mcm tu......betapa sayangnya dia kat aku sebenarnya.....mungkin caranya agak kasar...tapi dgn caranya itu membuatkan aku menjadi seorang yg berdisiplin.....sebagai contoh....aku dulu sememangnya seorang yg pemalas....paling malas nak kemas rumah...apatah bilik tidur aku sendiri.....ayah aku telah memberi amaran kepada aku..kalau aku nak keluar rumah ..walau ke rumah kawan depan rumah..kena pastikan keadaan rumah dan sekeliling rumah dan kawasan rumah bersih.......kat ruang tamu.....dapur...tandas....bilik aku...dan bilik dia jugak...kena pastikan bersih dan kemas......pinggang mangkuk kat dapur kena cuci dan susun biar kemas..bilik air kena cuci setiap hari.......baju kena cuci dan jemur dulu........dan angkat..lipat.....ion baju dan susun dalam almari.....itu adalah tugas harian aku setiap hari...sebelum aku keluar rumah.....


ayah aku betul2 tegas....kalau aku tak buat salah satu yg aku sebut tadi.....tau lah dia nak mengajar aku mcm mana....mak aku lah yg menjadi pemyelamat aku.....tapi bila di fikir balik...aku berasa sungguh bertuah kerana ayah aku banyak mengajar aku erti sebuah kehidupan......dan ayah aku sememangnya seorang yg baik...walaupun tegas ntah apa2.....mungkin caranya agak kasar....dgn aku je dia mcm tu..tapi dgn adik beradik lain.....dia layan baik....sebab tu aku rasa mcm terpinggir je....rasa mcm dia tak sayang je kat aku....huhuhuhu....


bila ayah aku dah tak ada...aku terasa sgt akan kehilangan dia...segala apa yg dia minat termasuklah apa yg dia suka makan.....cerita kat tv..lagu yg dia suka dgr...aku betul2 rindukan dia....walaupun dia seorang ayah yg tegas.....tapi aku amat menyanyanginya......ayah aku telah bersusah payah membesarkan aku...dan memberikan aku pendidikan dan makan minum....dgn kehidupan yg sungguh susah dulu.....aku tak sempat nak membalas jasanya......bila dah keadaan senang dan stabil..ayah telah meninggalkan kami sekeluarga.....amat terasa kehilangannya......dan kini baru aku rasa ....dan tahu...aku memang sayangkan ayah aku.....apa yg dia buat dan lakukan semuanya bersebab......dan kini aku betul2 terasa kehilangannya.....bagi sesiapa yg masih ada ayah..jagalah dia sebaik2nya...dan penuhi dan turutilah segala kata2nya....kerana bagi aku setiap kata2nya itu adalah benar dan ada sebab2nya......


dan jikalau aku ada rezeki ....dan aku mengharapkan agar ALLAH memberikan aku rezeki....aku telah berniat utk mengupah haji untuk arwah ayah aku sebagai tanda terima kasih di atas segalanya yg di berikan utk aku...mudah2han allah permudahkan niat aku....



Al - Fatihah utk arwah ayah.....

4 Comments:

ina said...

ayah memang mcm tu.garang sangat.sabar jelahhh...doakan utk ayah.

DatinDiaries said...

ina: hhehehe..biasala ...ayah memang tegas dan garang.....apa2 pun sebagai anak.memang kita sayang kat dia..

al - fatihah utk arwah

s0l0 m0l0 + sinGle minGle + s0rG s0rG said...

insyallah...m0ga2 niat mulia datin akan termakbul...
amin...
;)

DatinDiaries said...

Solo: insya'allah.....amin..mudah2han ada rezekilah nanti