November 20, 2010

HARI NI AKU MEMANG GARANG...


Hari ni aku tak tahu la kenapa aku hilang sabar nampaknya.hurmmm yelah karenah anak2 ni memang mcm2...kadang2 tu sampai aku tak terlayan dibuatnya..huhuhu.tapi sabar itu memang penting dan harus kuat dalam diri seorang ibu.Walau mcmmana keadaan kita sekalipun ..kita kena kuatkan semangat..i mean aku la...aku kena kuatkan semangat dalam mendidik anak2 dan menjaga anak2 nih.Tak bleh nak pandang remeh bab2 seperti ini..walaupun nampak cam simple je...iaitu tak kerja dok umah jaga anak2 dan hanya bagi tumpuan kat anak2 je..Jangan disangka itu satu tugas yg remeh tau...sepanjang masa dirumah dan uruskan segala hal rumahtangga inilah yg paling mencabar skali.Ianya memerlukan banyak kesabaran dalam diri aku ni.

Hari ni plak aku tak tahu kenapa...dia org memang lain bebenor perangainya...asyik dok bergaduh je kerjanya hari ni..dari pagi sampai ke petang..aku hanya marah ala2 manja je..tapi aku tegur...2..3..4 kali tapi dia org buat derk je...aku sabar lagi...pastu dok bergaduh plak...yg kuat bergaduh sekarang ni ialah anak kembar aku lah..tak tahu lagi mcm mana aku nak buat...kalau selalu sangat marah nanti dia org akan terbiasa dan dia org tak akan takut plak..kan kalau pukul nanti kesian plak..lagipun aku tak nak ajar tangan aku ni hinggap kat badan dia org..Tapi kadang2 tu kita kena pukul gak..cuma janganlah pukul cam org tak sedar diri plak..kan apa2 hal terjadi kita jugak yg susah..Hari ni memang aku mengamuk sakan..masa dia org dok tgh bergaduh berebut apa ntah tadi...semua pensel kaler yg aku beli tu dia org buang atas lantai..aku sabar lagi...bila aku tgk dah semakin melampau..aku terus bangun dan ambik semua barang2 yg ada kat depan mereka tu..aku buang semuanya ketanah..aku tengok dia org cam terkejut dgn sikap aku itu..aku pun terkejut gak aku bleh buat mcm tu..yelah aku bukannya apa..aku kadang2 tu cam geram gakla..aku nak pukul dia org..aku tak sampai hati..aku memang sayangkan anak2 aku..aku buat mcm tu coz dia org buang semua barang2 yg ada..so baik aku bangun dan buang sendiri...Bila dia org tengok aku buang barang2 dia org...dia org terus bangun dan dok atas kerusi sambil nangis2...dan peluk buku masing2..

Aku sabar jelah..dan aku duduk cuba tenangkan diri aku..dan aku bagi warning kat dia org supaya lain kali jgn nak bergaduh dan jangan sampai aku mengamuk skali lagi...aku rasa lepas ni dia org pasti dah serik nak buat perangai mcm tadi.Harapnya anak aku tidak akan lakukan perbuatan seperti itu lagi..aku tahu mereka masih budak2 lagi..tapi salah kalau kita tak tunjukkan yg kita marah dan tak suka dengan perbuatan mereka...tapi tindakan kita tu kadang2 tu kenalah kawal sikit..walaupun sikap aku tadi rasanya cam melampau...tapi aku rasa dah takde cara lain utk dia org rasa terkejut dan takut nak bergaduh dan buang barang2 sesuka hati..

Bila semuanya dah ok...Dik Ya dan Kakak terus masuk bilik..tak tahulah apa yg dia org dok buat dalam bilik mak aku..cuma sebelum dia org nak masuk bilik mak aku..aku ada dengarlah dia org sebut nama mak aku...dan nak kan mak aku balik umah cepat2 coz mummy dah marah2 dia.Manakala Kak Ngah plak masuk bilik mak aku dan keluar dengan Surah Yassin kat tangannya..aku tengok je dan aku tak cakap apa2 pun..rupa2nya dia mai baca Yassin kat belakang aku ni ha.huhuhu..agaknya dia takut aku masuk hok luar kot....hahhaha marah sakan nampaknya mummy dia hari ni..baik baca Yassin..bagi mummy cool ..hehhehhehhee..

Nak tergelak pun ada gak...makin aku tengok kat dia makin kuat dia dok baca Yassin.hehhehe..adeiii..tapi aku bangga la anak aku walau baru umur 8 tahun..tapi dah pandai baca Yassin...Mummy sayang anak2 mummy tau..mummy bukan marah tanda mummy benci...tapi mummy marah coz mummy sayang anak2 mummy..kalau mummy tak marah anak2 mummy tadi..mesti anak2 mummy akan jadi lebih teruk..

Aku hanya dok dengar dan layan dia baca Yassin jelah sampai habis.....Muahhhhhhh sayang kat Kak Ngah a.k.a Noor Hikmah

Hurmmm Dik Ya hari ni terselamat coz dia tak kena marah kat aku...tapi dia pi masuk dalam bilik mak aku dgn Kakak...dan aku plak tak sedar bila masa dia mai ambik kamera aku..alih2 tengok gambar dah ada dalam kamera dan dia suruh aku tengok je segala gambar2 yg dia org berdua dok ambik dalam bilik mek tadi.hurmmmm sabar jelah..hehhehe...apa2 pun peace dari Dik Ya ..

Kak Ngah lepas habis baca Yassin terus masuk mandi ..dan dok dalam bilik dengan Kakak dan adiknya....

Ni Kakak dok buat gaya ala2 terkejut ke apa ntah.hurmmm mcm2 lah gaya anak2 mummy ni ye..dah semakin hari semakin besar nampaknya anak2 mummy ni..siap pakai make up la plak dok dalam bilik...lepas kena marah....dia org masuk bilik dan mandi..pastu keluar mai peluk aku ..pastu buat2 tanya itu dan ini..heheh kira cam membodek lah ni..pandai membodek ye..ingat tau mummy marah coz mummy sayang anak2 mummy.ibu mana yg tak sayangkan anak2nya..seperti aku , anak2 umpama nyawa bagiku.tanpa anak2 disisi aku sudah pasti hidup aku akan merana..sesungguhnya pasti akan merana..kerana mereka lah pembakar semangat aku...hidup aku dan segalanyalah.


Wah Dik Ya nak jadi Rock N Roll ke plak..ala2 bergaya Metalica la plak weh..sabor jelah....

Mummy sayang kamu semua.Kakak ...Kak Ngah dan Dik Ya adalah satu anugerah Allah untuk mummy yg paling berharga buat mummy.Mummy sayang anak2 mummy..sekali lagi mummy ingin katakan..mummy marah anak2 mummy bukan kerana mummy tak sayang anak2 mummy ye....mummy buat semua tu adalah kerana mummy terlalu sayangkan anak2 mummylah..mummy tak nak anak2 mummy senantiasa bergaduh...dan mummy pun ada tahap kesabarannya jugak.hurmmmmmmmmapa2 pun mummy tetap sayangkan kamu semua..Jadilah anak2 yg solehah ye..hormatilah ibu bapa walau dalam apa jua sekalipun..


0 Comments: