August 23, 2009

HARI PERTAMA PUASA....

beli daging jap....menu tetap utk 'sahur'....memang berseleralah kalau makan daging goreng panas2 ni.....lauk lain memang takde selera nak makan ..

'kerang rebus' juadah yg semestinya ada kat meja makan sewaktu berbuka...lepas makan nasi makan kerang plak....hhehehee.....teringat kat arwah ayah aku dulu...suka sangat makan kerang rebus ni....

hurmmmm cendol....sedapnya.........kena plak kalau ada cendol berwarna warni...lagi meriah..

beli santan jap..mana lah tahu kan..kot2 aku nak masak ke....hehhehe

kat Pasar Wan Siti Khatijah ni kebanyakkan peniaganya adalah perempuan....wanita kelantan ni memang suka berniaga...ramai betul org petang2 mcm ni.....maklumlah baru bermulanya puasa..kalau hari biasa memang belah petang org dah tak ramai.....

tak tahu nak beli apa la plak......beli mana2 yg patut jelah.....lagipun org ramai sangatla..pening kepala di buatnya...

kerabu kaki ayam sedap sangat...tapi sayang seribu kali sayang........bila nak makan dah masam...hurmmmmmm

hurmmmm......

singgah beli beehun utk anak2 kat rumah......mak budak pun terliur gak..tapi sabar jelah..

air tuak yg piorrrr punya....kalau nak beli.........beli kat area jalan nak ke Pantai Sabak....kat situ memang original punya...

setiap kali tibanya bulan puasa.....aku pasti akan singgah beli ayam percik kat depan JPJ ni ha....sedap gakla ayam percik dia ..........boleh mintak kuah lebih gitu.......

masih ada 20 ekor lagi ayam yg belum di bakar ..kata tuannya....

takde pilihan petang tu...hanya ada paha dan dada je.....aku suka sayap....boleh terbang kemana je aku suka......huhuhuhu

menu utk berbuka puasa pada hari pertama puasa........hurmmmm slurppppp

ini adalah kali ke 2 aku menyambut puasa bersama HB...dan alhamdulillah....aku masih lagi bersama dan berkumpul bersama keluarga utk berbuka puasa.....

rezeki dr ALLAH.......alhamdulillah...

aikkkk..tetiba je ada gambar kembar dalam entry puasa ni...hehhehheheee.....saje je nak letak...coz gambar ni mengadap muka aku je....hheehhhee..suka tgk gambar kembar time ni......dia org tak bleh duduk lagi tau.......aku dok tahan punggung dia org kat bawah tu ha.......huhuhu







Alhamdulillah tahun ini aku masih lagi mampu dan di panjangkan usia untuk berpuasa.....


Hari ni adalah hari pertama kami umat islam berpuasa....penat..hurmmm biasalah tu...kena la banyakkan bersabar dan membuat kebaikan serta kebajikan yg lebih di bulan yg mulia ini...dan HB aku pun balik ke KB semata2 nak berpuasa bersama-sama denganku...dan lusa aku serta anak2 akan ke KL plak...coz sekarang ni musim cuti sekolah....jadi banyak benda jugaklah nak kena selesaikan..nak beli baju raya untuk anak2 ni.....kalau dulu aku buat persiapan awal2....sebelum puasa semuanya dah selesai..nampaknya kali ni aku nak kena jalan2 bulan puasalah ........adeiiii.....tu la asyik dok buat benda lain je....patutnya dah sediakan awal..takdelah penat aku nak ke hulu hilir nanti..huhuhu..


mula-mula puasa ni memang amat menyeronokkanlah..mana taknya ..ini adalah puasa yg ke dua bagi kami dan bersama-sama mengecapi nikmat berpuasa bersama...hari ni aku ke pasar bersama dgn HB aku..memang rambang bijik mata jelah......INGAT TU nak beli juadah berbuka puasa tu...jgn terlalu membazir walaupun ada jugak suara HB aku menegur aku cara berbelanja ...hehehhe tapi dah nampak semuanya sedapkan...so kita kawallah nafsu makan kita time tu..belum tentu kita boleh habiskan semua yg kita beli tu.....beli dalam kuantiti yg sikit...jgn ambik banyak...kalau tak habis membazir namanya tu....tak baik membazir..tapi memang bestlah..kami pegi pasar sama-sama..beli ikan sama2....dan pilih kuih muih bersama2....best kan...rasa cam bahagia je..kalau dapat jalan bersama2 ni..tambah2 bulan puasa ni...


jom kita tgk kesibukan membeli juadah untuk berbuka....

4 Comments:

ina said...

kerang rebus yang buat tak tahan tu. meratah ajelah nampaknye.

DatinDiaries said...

ina: hurmmm memang sedap..ptg ni nak pi beli kerang rebus plak lah

Shifu67 said...

macam ni punya menu... tak de harapan la kalau masuk cabaran tukar saiz seluar.... hehehe

DatinDiaries said...

Shifu: hahahhahahhaa..jahat weh mulut wok yoh nih...
loni ambo makea sikit jah....