December 7, 2008

PERSIAPAN RAYA HAJI - PART 1

keluar je rumah...jalan separuh jalan....kereta rosak...break apa ntah....so....singgahla workshop jap ...servis mana2 yg patut...kete pun nak kena servis gak........Hurmmmmm...

bergaya dgn tali lembu nampak sayang i nih....hhehhehe

tgh ukur tali berapa meter nak beli....utk ikat kaki lembu esok....hurmmmmm.....aku suruh je beli 14 meter...rasanya mcm tak cukup panjang je...atau dah cukup......huh aku pun tak pasti...beli jelah mana2 yg patut dulu....


kat Pasar Wan Khadijah memang banyak pilihan nak beli pisau2 ni.....cakap je nak pisau yg jenis mcm mana...semuanya ada.......

dok tgh pilih kapak yg mana sesuai.........

singgah kat pasar dan beli ayam dgn pak cik yg seingat aku....aku kecil lagi dia menjual ayam kat sini......sampailah sekarang....tak tahu berapa puluh tahun la dia meniaga ayam kat sini......yg bestnya sampai sekarang dia masih lagi ingat muka aku....hhehehhehhehe

opppssss sorry...sepatutnya gambar ni kat bawah sekali...tapi aku lupa plak........kesian kat HB kesayangan aku ni ye.....nasib baik kami sampai kat rumah masih belum gelap sangat...nak kena tarik lembu masuk dalam kawasan rumah la plak......bahagian belakang rumah....kan letak kat luar bangun pagi esok hilang.....tak pasal2....menangis tak berlagu la nampaknya.....

ambik2 jelah sayang oi....kang kena marah kat tauke dia plak kang....ambik gambar ni.....huhuhuhu....

tgh dok memilih barang2 utk esok hari punya program la.........tak sabarla plak nak tunggu esok nih........nanti aku letakkan gambar yg menarik2 esok ye......hehhehhee

utk di isi daging lembu dan di bahagikan kepada org2 kampung nanti.........





Setelah segala2nya selesai...cuma aku belum buat list lagi ..bagi barang2 apa yg perlu di beli utk sekolah anak2 ni.....esok lah aku buat list.....senang nak beli...kan terbeli benda yg sama plak membazir plak nanti....so hari ni aku bersama HB keluar la pegi beli apa2 yg patut...utk buat persiapan esok ( Raya Haji ) iaitu mcm pisau.....kapak...tali dan mcm2 lagilah......esok aku hanya korbankan sekor lembu.....pakat2la la dgn HB..mak dan adik aku ni...hehehhe....mesti sibok manjang je esok pagi sampai ke malam.....dan rumah aku dah tentunya akan lebih meriah..kerana adik beradik dan saudara mara memang akan berkumpul di rumah aku. hari ni plak cuaca ok je...kejap hujan ..dan kejap panas....lagipun hari ni tuan lembu datang hantar lembu yg 2 bulan lepas kami beli dan aku suruh tuannya bela dulu...jaga dan bagi makan...aku manala reti nak jaga lembu ..nak bagi makan2 ni....huhuhuhu....bila tgk je muka lembu tu kesian plak esok dah nak kena sembelih.....padahal bagi binatang iaitu lembu sememangnya akan gembira kerana di korbankan dirinya pada hari yg mulia.......( betul ke apa aku cakap ni....rasanya cam dah betul...kalau tak betul pun tang susunan ayat je kot ) hehhehhehehe...

0 Comments: