November 2, 2009

IDEA SPONTAN.....

Singgah isi minyak ..bagi kereta minum dulu....pastu baru kami berdua akan memulakan perjalanan yg seterusnya.....semoga kami berdua selamat sampai ke destinasi yg di tuju....

Check air dan mcm2 lah...aku hanya tahu bawak kereta je...huhuhuhu

Baru je masuk sempadan Thailand, sekarang ni kami berada di Kastam kat Rantau Panjang..nak cop Border Pass dulu..

dan ini kami dah memasuki Thailand..kena cop kat Thailand plak..pastu kena pi kat kastam siam plak..kalau setakat nak makan2 kat Golok..hanya cop je..ni kalau nak ke atas lagi ..banyak benda la nak kena buat

Sempat lagi tu HB aku bergambar dgn gadis Thai...hehehee...so dah settle..kena ambik insurans dulu..kalau kita nak masuk kat Thailand..maksud aku nak pegi ke atas lagi..baik kita ada cukup lengkap tau..senang apa2 hal..polis Siam tak akan suka2 hati nak buat hal dgn kita..

Bila aku dah siap sign bagai, barulah semuanya settle....dan kerja kami selesai...so kami akan bergerak ke destinasi yg di tuju...

Inilah dia insurans kereta utk masuk ke Thailand..yg aku ambik ni covernya hanya 9 hari sahaja...dan bayaran utk insurans selama 9 hari adalah RM26.00 tunai..

Bab ni yg paling seronok...tukar duit dulu ..pastu baru seronok nak shopping moping nih......pastu aku punya turn plak bagi bahagian tukar duit nih..

Aku kena lalu ikut Narathiwat dulu.....pastu baru jumpa daerah2 yg lain dan seterusnya baru sampai ke Hat Yai..

SELAMAT DATANG KE THAILAND....

HB aku buat2 pening kepala la tu.....tapi kami berdua memang pening kepala pun..yelah mana tak peningnya..kami berdua memang tak tahu apa2 langsung..jalan pun tak tahu..hanya ikut arah singboard je....ni kira main hentam jelah nih..janji kami berdua selamat sampai ke destinasi yg nak sangat kami pegi tu..

Lepas Narathiwat, kami kena masuk daerah Pattani plak...kat sini majoritinya adalah org islam..dan memang banyak sekali askar dan polis yg menjaga kawasan bandar ini...takut plak aku tgk..polis dan askar dgn senapang M-16 masing2..huhuhuhu

Ni plak..aku lupa kat mana..tapi aku suka tempat ni...suka dgn suasananya yg begitu tenang sekali...kat tgh2 traffic light ni ada sarang burung yg besar....memang begitu unik sekali...setahu aku..kat Pattani ni memang ramai peminat burung..tu lah pasal lambang brung di jadikan simbolik dia kot...mayb la..mandai2 je aku nih..hehehhehhee








Aku dan HB bangun agak kelewatan sikit...jam 11.00 pagi gitu aku bagitau HB aku...

Aku : Yang, hari ni kita nak buat apa dan pegi mana ye...


HB : Dok rumah jelah..rilex2 je...kenapa??


Aku : Hurmmmm apa kata kalau kita pegi Hat Yai nak tak..hehhehe...

ala lebih kurang mcm tu lah ayat permulaannya..kang aku tulis detail..panjang lebar plak kan...hehehe.bila aku dah bagitau dia mcm tu..dia buat derk je..layan games kebun dia kat FB la..so aku pun tarik selimut lagilah..tidur balik...lebih kurang dalam jam 2.00 ptg gitu..HB aku dah siap2 mandi dan ajak aku ke Hat Yai..aku memula tu memang la ingatkan dia main2 je..biar betul kan..dah la aku tak tahu apa2 nak ke sana..lagipun hari pun dah agak lewat jugaklah kalau nak bertolak pun..paling2 pun baik bertolak pagi2..kalau tak tahu jalan ke apa ke..pastu aku tgk HB aku cam serius je ajak aku...aku pi mandi dan siap2..dan aku tanya dia skali lagi.ni betul2 nak pegi ke atau saje je..dia cakap betul2 serius la...so aku apa lagi kelam kabut gakla kemaskan baju..bawak 1 helai je baju..utk pakai esok hari..dan nanti beli kat sana la..so aku hanya bawak yg penting2 jelah....bila kami dan siap berkemas dan siap makan baru aku bagitau mak aku..mak aku agak terkejut gakla..biar betul...dia risau..kan kat Thailand sekarang ni mcm2..pastu aku plak yg nak pegi....kira kami berdua tawakal jelah.


aku dan HB suka sgt buat kerja last minute...terlintas je nak pegi mana2 dan main hentam je..tapi make sure segala dokumen kena lengkap la..bukan main hentam bodoh je..tapi aku dgn HB memang sejiwa betul la..buat keputusan last minute dan terus bergerak..biasanya yg tak di rancang ni lah yg menjadinya..ni kalau rancang awal2 last minute tak jadi.baik mcm ni..tapi kebetulan anak2 pun tak sekolah..aku pegi dgn HB aku dulu..tgk mcm mana..nak budget nanti dlm segala hal..coz aku akan bawak mak dan anak2 aku plak nanti..so aku pegi survey dgn HB aku lah dulu konon2nya..hehhe


enjoy dgn segala gambar utk permulaan ni je dulu ye...

1 Comments:

DatinDiaries said...

Wan: bahaya tu memang ada di mana2..tapi alhamdulillah kami selamat..takut tu memang ada..tapi tawakal jelah..banyakkan berdoa ..dan jgn pegi tempat2 yg terlalu ramai sgt org..

kalau setakat jalan2 kat depan hotel ok la..