February 19, 2010

KAWAH PUTIH..

Baru saja sampai di Kawah Putih...tak sabar rasanya nak tgk kecantikan Kawah Putih..

dan ini adalah senarai harga utk ke Kawah Putih..dulu takde bayaran..sekarang dah ada bayarannya..

dah nak gerak..kereta kami tinggalkan di bawah je..coz kami naik kenderaan yg dah di sediakan..tapi kenalah bayar yooo..takde yg free...

tadaaa..kami dah sampai..sejuk sangat atas Gunung Patuha ni..

yang penting bagi kami berdua adalah...merakamkan segala kenangan di sini..

baru je nak sampai kat kawasan Kawah Putih ni..kat tepi tu ada seorang OKU sedang menyanyi sambil bermain alat muzik..aku tak faham apa lagu yg dia nyanyi..mungkin bahasa jawa kot..tapi muziknya memang best dan mendayu-dayu gitu..

Sebelum nak turun ke bawah tu....ambik gambar dulu..dan Angga ni plak memang pantang ada kamera kat tangan....asyik nak ngamik gambar je..hehehhhehee....1 kamera utk aku dan 1 kamera lagi Angga je yg pegang..senang dia nak ngambik gambar kami berdua..

Nilah dia kawasan Kawah Putih..memang cantik betul...putih bersih

sejukla sayang.........cepat peluk i...:-)

memang cantik sangat2 tempat ni..bagi yg belum pernah sampai di Kawah Putih, saya sarankan kalau anda ke Bandung..jgn lupa singgah di Kawah Putih ye....coz tempatnya memang cantik..

HB aku punya turn plak nak bergaya berlatar belakangkan Kawah Putih..

aku lagi...tak habis2 nak pose....tapi lama2 dok kat sini memang dah terasa panas...dan batuk2....coz sulfurnya memang kuat sangat..tapi batu2 kat sini yg ada tepi2 kolam tu la...blh merawat penyakit gatal..

peace dari aku di sini ....

Di larang cuci tangan..tapi aku tgk siap ada yg rendam kaki lagi..hehhehhehee..

hah...aku dah mula panas....tapi kami tak blh lama di sini..nanti sakit dada..bagi yg kuat merokok tidak di galakkan dok kat sini lama2..

dahla jom balik....tak blh dok lama2....nanti pening kepala...so aku rakamkan gambar dari atas la plak

posing lagi..

Angga ni rajin betul melayan karenah kami berdua...memang sporting...Angga nanti tunggu kedatangan kami plak ye..hehhehhehe

cantik betul pokok2 di kawasan ini...

hurmmmmmm..semasa aku nak balik..aku terpandang kat sorang budak ni....dia bermain muzik sambil menyanyi...aku tak faham apa yg dia nyanyikan tu...tapi yg membuatkan hati aku tersentuh adalah budak ni menyanyi sambil menangis....tu yg buat hati aku tersentuh dan saat ni juga aku teringatkan anak2 aku...semoga adik ni akan berjaya satu hari nanti ye..

batang pokok ni warna hitam pekat cam terbakar....memang cantik dan begitu unik skali..

ok dah selesai...so kami nak turun ..tapi seblum tu nak kena tunggu penumpang yg lain nak turun jgkla..bila time nak balik..kita tak payah nak tunggu kereta yg kita naik tadi...nak turun ni ikut je naik kereta mana ...tapi kita bagitau la yg kita nak turun..

bergambar kenangan dulu..sebelum nak turun....tapi perut lapar la plak..mcm mana eksss

tadi masa naik kami naik van yg lain...ni naik yg lain plak...tapi yg ni kira oklah sikit ..siap ada palang2 gitu...rasa cam selamat la sikit..huhuhuhu....dan....dgn van ni jugaklah aku geram kat pemandunya...masa nak turun tu bawak cam pelesit...dahla ekzos bunyi cam crazy frog je..huhuhuhu..

aku dan HB melilau mencari apa yg menarik...mencari sesuatu yg belum pernah aku cuba

hurmmmm tak pernah2 aku tgk pisang bakar mcm ni...dan di sebelahnya tu adalan Ketan Bakar..( mcm pulut la )

Ketan Bakar di cicah dgn sambal serta kelapa parut....hurmmm blh tahan jugaklah..saje je nak mencuba..coz aku belum pernah makan makanan ini sebelum ni..

Angga tgk je apa yg kami makan..hehhehhee..biasalah Angga kami berdua nih 'darak'..hehhehhee

Pisang bakar di campur dgn susu pekat...tak pernah2 aku makan mcm ni..tapi ternyata sedap betul ......hehhehhehe....

Ini memang takde dalam agenda aku dan aku tak pernah dengar pun pasal Kawah Putih..huhuhuhu...cuma Angga ( pemandu ) yg bagitau aku ..Kawah Putih ni cantik dan teramat cantik airnya...dan mungkin aku belum pernah tgk lagi air atau kawasan seperti itu sebelum ni..tapi nak ke sana memakan masa selama 2 jam dan anda akan melalui pelbagai onak dan duri jalan raya yg pecah2 dan sebagainya..hehhehee..mcm mana sukarnya nak kesana..aku akan pastikan Angga bawak kami dgn selamat dan yg penting kami akan sampai juga..hehhee..

10.00 pagi - Aku berada di Kawah Putih ianya terletak di Gunung Patuha.Gunung Patuha oleh masyarakat Ciwidey di anggap sebagai gunung yg tertua.dan ada lagilah pasal sejarah Kawah Putih ni..sampai je aku kat bawah atau area nak naik ke puncak gunung tu..Angga menyuruh aku diam..coz kalau cakap org Malaysia ada xtra charge kot..hehhehhe..so Angga bagitau kami ni asalnya dari Palembang..huhuhuhu....adeiiii..mcm2 la...tapi seronok..sekarang ni dah ada bayaran utk naik ke atas..kalau nak bawak naik kereta sendiri pun blh cuma atas bayarannya tertentu la..aku nak bagitau detail sangat pun ..aku tak paham apa yg dia org cakap..bahasa apa ntah...hehhehhehe..
- kami naik menggunakan kenderaan yg dah disediakan..kenderaannya plak ala2 kereta yg mcm dlm padang golf..huhuhuhu dah la naik bukit...seram sejuk aku dibuatnya...kan terpelanting ke bawah baru tau..hehhehhe.tapi dia memandu dgn baik la.sampai je aku kat atas tu terasa sejuk sangat2.tak sabar betul aku nak tgk apa yg menarik sangat kat Kawah Putih ni..bila aku turun ke bawah....Ya Allah hanya Allah je yg tahu..betapa cantiknya suasana di situ..dan inilah kejadian yg Allah ciptakan dan di perlihatkan oleh kita bagi mengkagumi ciptaannya.airnya memang cantik sangat2..warna hijau .....dasarnya colour putih kot..ianya disebabkan adanya sulfur yg terlalu kuat tu yg nampak air cam warna hijau tu...memang cantik sangat2.tapi jgn dok lama2 sangat kat situ nanti sakit dada ...kat situ memang mempunyai sulfur yg terlalu tinggi.aku memang tak lepaskan peluang bersama HB merakamkan gambar sebanyak yg mungkin ..pokok2 yg tumbuh di persekitaran Gunung itu memang begitu cantik skali..tak pernah aku lihat sebelum ini suasana yg begitu cantik.
- Aku tak duduk lama sangat kat situ...kejap je....juz ambik gambar dan tgk apa2 yg patut je....pastu aku keluar dari kawasan tu..tak tahan..nanti blh batuk2 tau...sampai je kat atas aku makan makanan yg belum pernah aku makan..nak cuba jugak makan yg belum pernah aku rasa ni..so aku cuba makan Ketan Bakar ( ianya adalah pulut, sambal lada dan kelapa parut manis ) pastu aku makan Pisang Bakar di campur dengan susu pekat..fuh sedap giler....tak terfikir aku makanan seperti itu...tapi memang sedap...dah settle bab2 makan benda2 alah tu aku nak ke tempat lain la plak..so kami turun dgn kenderaan yg lain plak..bila dah sampai kat atas tu..bila kita nak turun tak kisahlah nak naik kereta mana2 pun ...tak perlu nak kena tunggu kenderaan yg kita naik memula tu..naik kereta tu ok sikit cuma pemandu kereta kali ni bawak kereta cam pelesit..gila apa bawak kereta...dah la turun bukit bawak laju giler..blh tercampak ke bawah tak pasal2....huhuhuhu..dahla bunyi ekzos kereta dia cam bunyi lagi Crazy Frog je..hehhehhehee..akhirnya kami selamat juga sampai di bawah...Alhamdulillah...pastu Angga bagitau aku..lepas ni kita datang naik dgn kereta kita sendirilah..tak payahla naik dgn dia org ni..bawak kereta cam pelesit katanya..ingatkan aku je yg takut rupanya dia pun sama juga perasaannya dgn aku..

Satu pengalaman yg indah bagi aku hari ni...dan Kawah Putih adalah satu tempat yg begitu cantik skali..kalau anda ke Bandung ....anda diwajibkan datang atau singgah kat Kawah Putih tau..memang cantik tempatnya....cantik sangat..di ulangi...cantik sangat..hehehhee..